Тема: Безпечна експлуатація будівель і споруд
Нарешті я дочекався виключно моєї теми - обговорення проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо безпечної експлуатації будівель і споруд" - http://old.minregion.gov.ua/index.php?o … mp;lang=uk
Нагадаю - ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" був доповнений статтею 39-2 (39 в степені 2) законом № 5496-17. Зразу відзначу - не треба шукати цю статтю в тексті закону. Вона буде там з 05.07.2013 року, а останній абзац - іще через рік, з 05.07.2014 року. Текст статті 39-2:
"Стаття 39-2. Огляд, обстеження та паспортизація об’єктів
1. Власники або управителі об’єктів будівництва забезпечують поточний огляд і періодичне обстеження прийнятих в експлуатацію у встановленому законодавством порядку об’єктів протягом усього періоду їх існування та несуть відповідальність за їх експлуатацію згідно із законом.
2. Обстеження об’єкта будівництва здійснюється з метою оцінки його відповідності основним вимогам до будівель і споруд, визначеним технічним регламентом, та вжиття обґрунтованих заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час його експлуатації.
Порядок проведення обстеження встановлює Кабінет Міністрів України.
Результати обстеження відображаються у паспорті об’єкта будівництва, форму та вимоги до якого затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
3. Обов’язковому обстеженню підлягають об’єкти, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми та значними наслідками (III, IV та V категорії складності), а також багатоквартирні житлові будинки незалежно від класу наслідків (відповідальності).
За рішенням власників або управителів також може проводитися обстеження інших об'єктів, не передбачених цією частиною.
4. У період між обстеженнями власники або управителі своїми силами чи із залученням інших суб’єктів господарювання забезпечують огляд об’єктів та вживають заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час їх експлуатації.
5. Контроль за дотриманням порядку проведення обстеження об’єктів та реалізацією заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час їх експлуатації здійснюється інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
6. Незабезпечення обстеження та паспортизації об’єкта, що підлягає обов’язковому обстеженню, порушення порядку проведення такого обстеження та нереалізація заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час його експлуатації тягне за собою відповідальність, передбачену законом";
І от саме в розвиток законодавства під цю важливу статтю пропонується лаконічний, але занадто важливий законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо безпечної експлуатації будівель і споруд". Якщо його сформулювати однією фразою, то це:
- штрафи за відсутність паспортів технічного стану будівель і споруд;
- законодавчі підстави для інспекції давати приписи для "усунення порушень вимог законодавства щодо огляду, обстеження та паспортизації об’єктів";
- відтермінування початку контролю і штрафування інспекцією до 1 січня 2015 року.
Тепер, власне, саме обговорення.
1) ДАБІ вперше отримала виключне законне право писати приписи про необхідність складання паспортів технічного стану будівель і споруд. Нарешті, інспектори охорони праці, інспектори-техногенники можуть назавжди забути, що колись вони могли подібне писати в своїх приписах. До речі, якби вони могли читати, то в своїх положеннях вони також не знайдуть це право. В положенні ДАБІ це записано, але тільки для виробничих об'єктів:
"4. Держархбудінспекція України відповідно до покладених на неї завдань:
...10) проводить перевірки:
...дотримання власниками/співвласниками будівель, споруд та інженерних мереж правил обстежень, оцінки технічного стану та паспортизації виробничих будівель і споруд;"
Тому для практичної реалізації повноважень інспекції для житлових і громадських будівель знадобиться коригування Указу Президента "Про Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України".
2) Чисто редакційна правка: треба остаточно визначитися із вимогами в межах категорій - або ІІІ-V, або ІV-V. Тому що в п.1 фігурує:
"Дії, передбачені частиною дев’ятнадцятою цієї статті, вчинені щодо об'єктів ІІІ-V категорій складності...";
а в п.2 "“8. Власники або управителі об’єктів ІV-V категорії складності,..."
3) Що первинне - обстеження чи штраф за невиконання обстеження? На мою думку, треба було спочатку встановити Постановою Кабміну "Порядок проведення обстеження...", а потім вже законом регламентувати штрафи за недотримання "Порядку...". Може виникнути дика ситуація, що штрафи почнуть діяти, а "Порядку..." так і не буде.
4) Та саме головне - чи має право Кабмін встановлювати "Порядок проведення обстеження...", на підставі якого інспекція збирається штрафувати? Хлопці з глузду з'їхали, ще коли приймали славнозвісну статтю 39-2. Ще не пізно внести зміни і назавжди записати і запам'ятати, що в Конституції України є статті № 6, № 19, № 120 і написати їх на лобі кожному державному службовцю:
"Стаття 6. Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.
Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України."
"Стаття 19. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України."
"Стаття 120. ...
Організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади визначаються Конституцією і законами України."
А тому не може Кабінет Міністрів давати повноваження і встановлювати порядки, які дають підстави для центральних органів виконавчої влади накладати штрафи на громадян і на суб'єктів господарювання. Жоден суддя при здоровій голові не прийме такий "Порядок..." до розгляду.
Тому конче необхідно встановити "Порядок обстеження і складання паспортів технічного стану будівель і споруд" - ЗАКОНОМ.
5) В законі чітко і однозначно мають бути вказані підстави для застосування заходів впливу в зв'язку з адміністративним правопорушенням (ст. 7 КУпАП). Що це за термін "паспортизація"? Хто зможе довести, що я порушник, коли я принесу до суду паспорт на будівлю? Неважливо, що цей паспорт буде складено в Бюро технічної інвентаризації. Про яку паспортизацію ідеться - складання технічного паспорту чи складання паспорту технічного стану? Сумно, якщо хтось із законодавців зараз не зрозуміє різницю між цими двома паспортами.